Executieve functies????
Executieve functies zijn al die regelfuncties van de hersenen die essentieel zijn voor het realiseren van doelgericht en aangepast gedrag.
Alle executieve functies of vaardigheden hebben een controlerende en aansturende functie. Bij kinderen zijn die functies in volle ontwikkeling. Door het invoeren van nieuwe werkvormen en aanpakken willen we die ontwikkeling ten volle stimuleren.
Hoe doen we dat?
Dit schooljaar organiseren we contractwerk, open leerpleinen, zelfstandig werk en ik-tijd. De breinhelden (de executieve functies in kindertaal) zijn de rode draad doorheen het schooljaar.
Volg hier mee hoe we te werk gaan.
zelfstandig werk in de derde graad
Op vrijdagvoormiddag organiseren we zelfstandig werk. Per leerling staan er taken klaar op smartschool.
Leerlingen plannen zelf hun werk met als doel alle taken af te werken in de loop van de voormiddag.
Leerlingen kiezen hierbij zelf of ze in de Ssssas!klas (ssst, alleen stilte-klas) willen werken of als ze hierbij hulp nodig hebben en in de klas bij de leerkracht blijven of de geplande les meevolgen.
Breinhelden = executieve functies op kindermaat
Stopkracht helpt ons te stoppen. Niet voor je beurt praten. Of niet letten op de anderen als er gewerkt moet worden. Stopkracht leert ons onszelf in te houden zodat we toekomen aan ons werk en kunnen leren. Baasje worden over ons eigen lijfje.
Aandachtkracht leert ons er met onze aandacht bij te zijn. We letten op ons eigen werk of taak en niet op anderen of andere dingen.