Executieve functies. 

 

Executieve functies zijn al die regelfuncties van de hersenen die essentieel zijn voor het realiseren van doelgericht en aangepast gedrag.

Alle executieve functies of vaardigheden hebben een controlerende en aansturende functie.  Bij kinderen zijn die functies in volle ontwikkeling.  Door het invoeren van nieuwe werkvormen en aanpakken willen we die ontwikkeling ten volle stimuleren.

Hoe doen we dat? 

We organiseren contractwerk, open leerpleinen, zelfstandig werk en ik-tijd.  De breinhelden (de executieve functies in kindertaal) zijn de rode draad doorheen onze school.

Volg hier mee hoe we het aanpakken.

 

zelfstandig werk vanaf het vierde leerjaar

Een hele voormiddag zelf aan de slag? Dat doen ze al vanaf het vierde leerjaar.  Met behulp van smartschool, de planner, een duidelijk takenlijstje, drie ruimtes om te werken (met hulp, in stilte of met een medeleerling) en een paar leerkrachten leren we kinderen plannen, doorzetten en organiseren.   Zo slagen kinderen er na veel oefenen in om al hun taken af te krijgen binnen de tijd.  Hiermee is de voorbereiding op het middelbaar  optimaal.

Ik-tijd.

Vanaf de peuterklas tot en met het zesde leerjaar gaan kinderen alleen aan de slag tijdens de ik-tijd.  Zo leren ze zich focussen en zelf hun problemen oplossen.  De focustijd wordt per klas opgebouwd.